måndag 9 mars 2015

Fördrivning av dahlior

Nu har jag startat fördrivningen av mina övervintrade dahliaknölar. De blir bara större och större för varje år, och de kräver nu så stora krukor, att det är svårt att få plats med dem. Vad gör man?

Jag har läst någonstans, att knölarna är en sorts energidepåer. Och jag tänker så här; vad skall dahliorna med alla dessa till när de nu, så småningom, när de blir utplanterade, kommer i god jord? Energidepåerna är väl till för krissituationer så det blev fram med sekatören och lite ansning.

Observera, detta är en test och inget man skall ta efter om man inte vet att det fungerar.

När klumpen blir för stor.

 
Borttagning av en del av knölarna.

Färdigt!


2 kommentarer:

  1. Hej! När jag jobbade i växthus så drev vi knölarna inne i febr-mars och tog sticklingar på skotten som kom. De hade ju värme och bra ljus så det var fina gröna skott. Sticklingarna var väldigt känsliga men det blev fina dahlior av många. Och knölarna blev också fina plantor när de fick växa ifred sen :) Hälsningar Marie

    SvaraRadera
  2. wow !!! beautiful and so lovely work :) i really like your good idea so much.Thank for sharing.

    หนังออนไลน์

    SvaraRadera