torsdag 19 december 2013

Sök på bloggen


Temyntan står fortfarande fin i trädgården.


Funktionen, eller widgeten, som låter en söka på bloggen verkar inte funka. Jag har testat på ett flertal bloggar, men ingenstans fungerar den!  Inget nytt kanske, så här har det varit ganska länge, åtminstone hittade jag en som hade varit i kontakt med Blogger.se redan i januari, men hittills har man inte gjort något åt problemet!!!! Vad skall man säga om det?

Jag tycker sökfunktionen är väldigt bra när man vill söka både i sin egen blogg och på andras. Nu har jag hittat ett enkelt sätt att lägga in en alternativ sökfunktion som fungerar. Instruktioner finns HÄR!  

Jag gjorde några små ändringar i koden: Jag tog bort texten som stod i inknappningsrutan och som står mellan sitationstecken i koden, dvs Search this blog ...  Tyckte den inte behövdes. (men sitationstecknen skall vara kvar!).
Det fanns från början också en knapp till höger om rutan, som faktiskt inte hade någon funktion, den tog jag också bort i koden. Det är den här raden:

 


Testa och sök på t ex temynta i min blogg, så får du se hur den såg ut i somras! Nu är den också väldigt  dekorativ, tycker jag. Ja, man får förstås också med dagens inlägg, eftersom jag använder ordet i texten.


11 kommentarer:

  1. Men vad bra! Jag har skrivit flera gånger till blogger utan att något hänt. Sök i bloggen är väldigt viktig hos mig också! Tack Ruben!

    SvaraRadera
  2. Har märkt det då jag ibland söker efter nått speciellt i min egen blogg oxå.
    Vad bra ska testa "din" kod istället :-)
    //Helena

    SvaraRadera
  3. Vilken hacker du är Ruben :) Jag fick minsann upp flera inlägg, alla med temynta i sig! Och den var väldigt snygg i somras :)

    Ha det gott!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Måste testas när man är lite piggare - klockan är nämligen över halv tre på natten och nu börjar det nog bli dags att göra mitt nattinlägg!
    GOD JUL
    Susie

    SvaraRadera
  5. Du är underbar Ruben! Vilken julklapp.Jag satt just och suckade häromdagen när jag behövde hitta en sak och inte mindes var. Ska försöka få en lugnare stund och följa din instruktion. God jul!

    SvaraRadera
  6. Du är välkommen, jag lovar spara lite dillsill år dig.....

    Susie

    SvaraRadera
  7. Underbart! Jag visste inte ens att det inte funkade..... Var faktiskt tvungen och gå in på min blogg och testa och mycket riktigt så funkade det!
    .......INTE!
    Nu ska jag försöka fixa enligt dina instruktioner i morgon och fixar jag det inte så är ni välkomna på julfika nästa vecka ;)

    Eller det är ni ändå, Såklart :D

    Kram och ha en riktigt God Jul så hörs och syns vi snart :))

    Stefan hälsar!

    //Veronica

    SvaraRadera
  8. Så bra! Tack för det. Jag använder också sökfönstret flitigt. Eller försöker då ... Har ju inte funkat på ganske länge. Däremot fungerar sökfönstret som finns på samma sida som alla inlägg. Men numera söker jag oftast direkt på google, xxx+landet+krokus. FUnkar bra det med.
    Kram, kram

    SvaraRadera
  9. Men så smart du är, tack för det!! Ska försöka lägga in den länken jag med, för jag har blivit hänvisad till google då jag söker nu i min egen blogg.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera