lördag 14 september 2013

Cosmos, cosmos, cosmos!

Cosmos, eller Cosmea kan man inte vara utan. Just nu tror jag den visar upp sin allra fagraste blomning. Det är fantastiskt hur den kan hålla på hela sommaren och producera blommor och nu på höstkanten blomma ut i ett fullkomligt crescendo!! Bara tacka och njuta!! I år har jag satsat på tre sorter, Picotee, Dazzzler och Gloria, men jag måste säga, att jag saknar den helt vita, det får vi ordna upp till nästa år!!

 Cosmos bipinnatus  'Picotee'  får ibland en rosa ton  i mitten och saknar
det rosa i ytterkanterna (som blomman till vänster om den har),
 Högst upp 'Dazzler'.

Den mörkt röda Cosmos bipinnatus 'Dazzler' blir hög, precis som jag vill ha den.
Hade tidigare 'Rubenza' i samma färg som jag tyckte blev för låg.
Denna utlovades på fröförpackningen att bli mellan fyra och fem fot, och det blir den!

Cosmos bipinnatus 'Gloria'.

13 kommentarer:

  1. Så vackert! Förstår inte hur jag kan vara utan dem:).
    Så härliga färger, den röda har jag inte sett förut.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder! Vackert motiv förstås, men det krävs skicklighet för att få till så fina bilder oavsett hur fint motivet är!
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  3. En vacker blomma som jag bara måste så varje år. I början så trodde min käre man att det var dillen som blommade men han har nu lärt sig att så var inte fallet ;)

    Ha en fortsatt skön helg !

    SvaraRadera
  4. Oj där saknas det inte blomning! Kul med en blomma som man är nöjd med. Ha en skön kväll

    SvaraRadera
  5. vist är dom fina Cosmos har bara några få som blommar som bara den
    ang,Paradisblommorna säkert det som var felet
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  6. Den röda. 'Dazzler' är verkligen läcker. Den har jag noterat namnet på. Har en röd rabatt som saknar blomning så här års. En röd rosenskära som "dazzlar omrking" där skulle inte vara fel. Har noterat namnet på den låga röda som du hade förra året också, 'Rubenza'. Den är ju dessutom lätt att komma ihåg namnet på ;)

    Ha en bra söndag!
    /Anita

    SvaraRadera
  7. Härliga bilder på snygga blomster.
    Vi har inte haft dessa på några år då de brukar frysa innan de hinner blomma, men i år hade de hunnit blomma, för än har vi klarat oss undan svår nattfrost.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Har 3 stycken höga vackra rosenskäror i ceris, men dom börjar faktiskt ge upp lite nu. Det här varit så vansinnigt torrt och det verkar inte som om jag skött vattning ordentligt i just deras krukor. Var inne på att dom i den stora plåtkrukan vid ingången - där jag också har en jätteverbena - dom skulle jag ta bort. Där är det nämligen inte fel på bevattningen, utan dom är angripna av en massa svarta små bladlöss! Ser inte kul ut!!

    SvaraRadera
  9. Jamen OJ!

    Fy attans vad fina de är! Jag har ett par... De vita såklart! (avundsjuk?) och sedan vita som inte alls är vita!?
    Det blommar i fullt cerise i min Vita Trädgård! Lurendrejeri!
    Förövrigt är din andra bild alldeles, alldeles UNDERBAR!!


    Kram

    SvaraRadera
  10. Cosmos är både min och sniglarnas favorit.

    SvaraRadera
  11. Åh, så snygga! Det är länge sedan jag hade rosenskära nu, men jag minns att den blommade in i november... Det är vad jag kallar blomning!
    Kristina

    SvaraRadera
  12. Rosenskära kan jag inte heller vara utan. I år har de nog slagit rekord i blomning. Tack för fina bilder
    Luna

    SvaraRadera
  13. Jag sådde rosenskära första gången förra året och nu kommer jag aldrig kunna vara utan den vilken blomsterprakt. Jag gjorde också ett hel blogginlägg om dessa juveler!!! Allt gott Mari

    SvaraRadera