lördag 17 augusti 2013

Dahlia och terracotta

Nu har dahlian vuxit till sig och man ser lagom mycket av pelaren, tycker jag. Dahlian (frösådd, så klart) och pelaren i terracotta passar riktigt bra ihop ...


... men kanske det skulle bli lite ännu bättre matchning med dahlian nedan. Det får nog bli en rockad nästa år! För den vetgirige: Rockad är ett specialdrag i schack där kungen och tornet får byta plats ...

Också en frösådd dahlia!

... och på tal om kung, här nedan ses kungen av dahlior. Ja, kung tycker jag är ett helt befogat epitet. Är man uppe i 1,75 meter, ja då kan man nog kalla sig kung, åtminstone i den här trädgården (dock är vippvallmon ett rejält huvud högre med sina 3,25 meter).

Dahlia coccinea 'Palmeri' 
(Behöver jag tillägga "frösådd")?

Jag kanske ska tillägga, att dahliorna inte är frösådda i år. Men visst kan man få blommande dahlior redan första året efter sådd.


11 kommentarer:

  1. Du är bra på frösådder du, jag har aldrig testat att fröså dahlia. Vet du om man kan spara alla dahlior som knölar över vintern? Jag har en köpedahlia, sån som säljs som ettårig sommarblomma som jag tänkte om den kanske går att spara.

    Trevlig helg,
    Jenny

    SvaraRadera
  2. Så flotte frøsådde georginer!
    Begge de to kan passe til terakottafargen. Palmeri var en virkelig staselig dahlia. Ser ikke ut som den trenger støtte heller.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvaraRadera
  3. Så flotte dahliaer, atpåtil frøsådde. Hat fått dahliadilla, men drivhuset er for lite på våren, så til neste år spørs det.....
    Finfin lørdag til deg.

    SvaraRadera
  4. Låter mycket bra med en rockad - förresten spelar du schack!? Och vadå, KUNG, det är ju helt klart en DROTTNING hon är!! *FNISS*
    Efter att i alla år här haft dom - alltså 10 - så har jag i år inte en enda dahlia. Jo, jag har en enda som har mörka blad och är ljust rosa och jättesnygg, men det är allt. Konstigt! Vet faktiskt inte varför och när jag tänker efter så tror jag att jag inte hade så många förra året heller. Får nog ta och skriva upp det på min önskelista till nästa år!!
    TREVLIG HELG - nu åker vi snart på semester och ska ha en riktigt trevlig vecka på fastlandet!
    Susie
    PS. Jag har en - otroligt vacker - fröklump efter en rosa Paeonia roseae - kan det vara av intresse?

    SvaraRadera
  5. Snygg färgkombination, fast jag tycker nog att den mörkare var snyggast mot pelaren jag. :) Efter ett antal år utan dahlior har de åter hittat in i vår trädgård och det är jag så glad för just nu. Härliga färger så här på sensommaren.
    Kristina

    SvaraRadera
  6. Där är det drama i rabatten, eller är det opera? Eller balett? Pampigt med urnan och primadonnorna som dansar runt... jag gillar årets kombo som du visar. Varför sådde jag inga dahlior i år??? Hur dum får man va? Som jag tydligen :-)

    SvaraRadera
  7. Återigen avundas jag er som har en solig och bördig plats och kan odla dahliorna direkt i jorden. Våra, som står i kruka, blir aldrig så där fina:(

    SvaraRadera
  8. Wow, 1,75??? Tror aldrig jag har sett någon Dahlia som är så hög.

    Att fröså Dahlior har jag aldrig testat....kanske borde göra det:-)

    SvaraRadera
  9. Jo du Ruben...
    Skryt på bara!
    Stefans EJ FRÖSÅDDA Dahlior är minst lika fina, fast det kanske inte räknas?
    ;)
    Skojar såklart bara :D
    Underbara är de och att fröså....
    Det ska testas här med!

    Kramar

    SvaraRadera
  10. Ja, det är till att vara duktig på frösådder - du måtte ha magiska fingrar! Här sådde jag astrar i ett lite halvhjärtat försök i våras..hm inga blommor ännu...=( Nej, sådder är tyvärr inget för mig inte... Men ni som kan skall sträcka på er, kanske ni når upp till Kungen av dahlian!

    SvaraRadera
  11. Wow, pampigt ! Det är ju bara sååå kul att så Dahlior, alltid lika spännande när de ska till att blomma. Det var en maffig höjd, så stor tror jag inte jag sett. Tack för namnet på parken i Enköping, den var verkligen härligt lummig, precis i min smak. Hoppas din fina Sidenört övervintrar, här hos mig gick det inte så bra...men den är ju så snygg ! Ha det fint !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera