måndag 24 juni 2013

Lite av varje ...

Lite blandat idag.

If you can´t make it - fake it! Så får man väl säga om vårt så kallade lobelia-vattenfall som i rännilar rinner ner i dammen.

Fransk Blåmunk, Jaseone Levis, som jag fick fröer av från Bea med bloggen Daggdroppen (som tyvärr har slutat att trädgårdsblogga (tråkigt men sant), men hon är fortfarande aktiv med bloggen Naturens vingslag). Första året efter sådd kom endast en bladrosett, men år två blommar den.  Flerårig står det på Impectas sida att den är, men jag har för mig att Bea sådde den varje år, och att den snarare bör betraktas som två-årig.

Mera fådda blommor ....


"Mimis pion" - ja, det är jag som kallar den så. Vet inte dess rätta namn, men jag har forskat så långt jag har kunnat och gissar på 'Kelway´s Lovely'. Väldigt vacker är den, blommorna tillhör de mindre om man jämför med andra pioner.


Och i natt slog den i morgonljuset nästan svarta vallmon ut! Den har ännu inte gjort sig helt fri från "knopphöljet". Fröerna fick jag av Turid fra Norge i höstas! Turid har bloggen Tua i Hagen og Huset. Den vita dubbla vallmon kommer från en gammal fröpåse jag hade i gömmorna.

Så här ser vallmon ut i starkt solsken. En helt fantastisk färg då också, bordeaux tippar jag på, men jag dricker så sälla bordeauxviner, så jag är inte säker. Så HALLÅ, vinpimplare där ute, vad säger ni?





Och så måste jag visa ...


'Bowl of Beauty' som står så fint mot Grekvädden, Knautia macedonia.

Aklejor förekommer i alla de möjliga färger och former, jag väljer att visa en som jag tycker är lite speciell i sin färgkombination.

Och så slutar jag med ...

Det är inte så ofta man ser linnéor, så man blir lite till sig när man gör det.

20 kommentarer:

  1. Inte dumt med en lobeliaflod. Linnean är så vacker.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Fint med fådda växter. Blåmunkarna återkommer varje år hos oss så jag tror de är perenna. Åtminstone i sol och på sand.Greken hade jag redan så jag drömmer nu om en riktigt mörk vallmo istället :)

    SvaraRadera
  3. Vakre blomster du viser i bloggen i dag! Jeg har forsøkt meg på peoner flere ganger, men de kommer bare med noen små blader hvert eneste år. Ikke en eneste blomst :-(
    Jeg får heller nyte dem på din side!
    Ha en fin dag
    Stein

    SvaraRadera
  4. Den svarta Vallmon är ju underbar.Som sammet.Bilden på de små fina Linneorna väcker barndomsminnen .Där vi bodde då så var det gott om Linnea i skogen.
    MVH Gunsan.

    SvaraRadera
  5. Vad fina blommor! Jag älskar vallmo, men de brukar inte trivas hos mig. Typiskt! Har strött ut en massa frön till ettåringar men inte sett skymten av några alls. Pionerna är ju fantastiska, mina har inte slagit ut ännu men de är på gång.

    Ha det bra,
    Jenny

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder!! Linnéan är verkligen fantastisk. Så snyggt med grekvädden ihop med bowl of beauty, där kanske jag härmas:).
    Ha det gott
    Kram Maria

    SvaraRadera
  7. Så fina bilder! Hjärtat slår lite extra när jag tittar på linnéorna!

    SvaraRadera
  8. Vakre bilder, ja! Linnea har jeg ikke sett på mange år. Den er så nydelig. Lobeliavannfallet ditt var kjempefint. Ha det godt.

    SvaraRadera
  9. Ljuvligt! Min blåmunk på berget pratar inte franska...

    SvaraRadera
  10. Tack för din underbara blomvisning. Upptäckte också i dag att den "svarta" vallmon slagit ut. Jag har sått den som "Black peony" och självsår sig varje år.Ha de gott

    SvaraRadera
  11. Och herre gud Ruben! Vilka bilder du bjuder på... det är säkert mitt straff
    för att visa vad jag missar när jag inte passade på att besöka er när jag vår på fel sida av stan =)
    kanske finns det möjlighet för mig att hälsa på er i nästa vecka? Sen tänker jag helt fräckt be om fröer från den helt sanslöst vackra vallmon, visst ser det ut som vin :)
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  12. Wow vilka underbara bilder du bjuder på, fantastiskt vackert!
    Ha det gott!
    Margot

    SvaraRadera
  13. Visst får man fejka :)

    Den svarta vallmon är UNDERBAR....skulle göra sig grym i min Gullregnsrabatt mot det orange och mörkbladiga ;)

    Ett härligt regn fick vi idag och det behövs!

    Veronica

    SvaraRadera
  14. Härligt Ruben, vilka underbara bilder!
    Jovisst är det extra torrt på den främre delen av "yttertomten", så regnet kom verklig som beställt nu när Rolle klippt där ute.
    Just nu är det så kvavt och varmt att man inte kan vara ute. Jag blir nämligen överfallen av flugor idag - och dom biter mig dom rackarna. Fast det kliar inte till skillnad mot det bromsbett jag fick härom kvällen när jag gick en prommis med Santos bort till fåren. Ägaren informerade mig igår om att det är vansinnigt mycket bromsar på fåren i år. Hade varit bra att veta tidigare.....min ena ankel är helt uppsvullen och jag vaknar på nätterna av att det vrålkliar!
    Det är inte bara blommor och rosdoft den här årstiden precis!!*fniss*

    SvaraRadera
  15. Underbara bilder! Kul med växter som påminner en om folk man fått dom av.
    Linneor kan man inte bli annat än glad av! Såg några förra året när vi gick i skogen. Karln trodde jag såg nått helt annat när jag började gasta:)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  16. Men så fina blommor som finns hos dig.Det är lite senare här på min koloni.Det är ju så härligt när det lyser och doftar sommar i rabatterna.
    Ha en fin sommar dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  17. Hej.
    Vilka vackra bilder du visar här.
    Tack för hjälpen att hitta Vivians blogg.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  18. Men sååå vacker vallmo! Vilka härliga bilder du har på din blogg :) Mvh Garden by Miriam

    SvaraRadera
  19. Hej :) Pimplar en hel del vin jag....hihihi...och nog är den Bordeaux färgad alltid !

    Härliga bilder....

    Elisabeth

    SvaraRadera