torsdag 23 augusti 2012

Vacker, men farlig

När man plötsligt ser en insekt, som man inte tänkt på förut, och det dessutom uppträder ganska många av dem, då blir man lite misstänksam. Vad är nu det här? Lite pessimistisk, tänkte jag, det är väl förstås inget nyttodjur. Så jag tog en bild och skickade in en fråga till Naturhistoriska riksmuséet, och fick svar, att den tillhörde släktet Lygus. Jag har googlat kommit fram till att det är Lygus pratensis, ängsstinkfly. Naturligtvis en skadegörare, men här håller den mest till på solrosorna, och där tror jag inte den kan göra så stor skada. Däremot lär den vara besvärlig mot frilandsgurka.

Ängsstinkfly, Lygus pratensis.

3 kommentarer:

  1. jag försöker se dom som mina kompisar, de flesta gör faktiskt mer nytta än skada...

    P.S.
    Vill du ha hjälp med att beskära träd?

    SvaraRadera
  2. Häftig bild!

    Tror jag har sett den hemma hos mig vid nåt tillfälle också. (Jag är så konstig! Jag glömmer att tänka "skadegörare" ibland när jag ser insekter!)

    SvaraRadera