lördag 28 juli 2012

The Sanda Cottage Experience

Så var det då äntligen dags för ett besök hos våra nya trädgårdsvänner, Veronica och Stefan med bloggen Sanda Cottage. Det är otroligt spännande att besöka andras trädgårdar och den här trädgården var något alldeles extra. Jag tror själva trädgårdsvandringen tog ett par timmar, och ändå känns det som man skulle behöva gå flera varv för att riktigt insupa allt, därav gör nog inte bilderna riktigt rättvisa åt denna fantastiska trädgård, men det blir i varje fall ett litet smakprov.

Det första vi möttes av,  förutom Veronica som glatt vinkade in oss genom den diskreta infarten var en eldröd 'Flammentanz' och detta helt fantastiska trappräcke. Vilket arbete!! Har studerat järnsmide lite varstans i världen, och detta håller absolut världsklass. Man undrar, var har detta suttit i sin glans dagar? Helt makalöst vackert, men den skulle bli ännu vackrare svartmålad, tycker jag (men så har jag väl ännu en bit kvar innan även  jag kan betecknas som rost-nörd ;-) men  jag ger mig för denna gång).

Köksavdelningen med sparris, majs ... Nej, det är ingen mening att räkna upp, det fanns ALLT!

Fina kombinationer av olika bladverk, och det syns kanske inte så bra på bilden, men härliga kurviga "grässtigar" mellan rabatterna. Växthuset var ett riktigt pelargon-himmelrike, och sticklingar delades ut med varm hand.

Vin som klättrar upp och in i den inglasade terrassen. Wow, vad mysigt det måste vara där uppe om höstkvällarna! Det skall nog gå att ta sig fram (eventuellt utan machete)! ;-)

Okänd gammal ros, som så klart doftade fantastiskt!

Oj, har vi redan kommit till nordeuropas (tror jag) största uteplats! Helt fantastiskt fint inredd ...

... och där väntade kaffe och kakor och fortsatt trädgårdsprat.

23 kommentarer:

  1. Vad roligt att se Sanda Cottage genom dina ögon och kamera. Det är ju så roligt att träffa trädgårdsvänner och bloggare. Jag måste verkligen komma iväg på öppna trädgårdar för det ger så mycket inspiration.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Allt besöka andras trädgårdar är bland det bästa den här tiden. Har själv varit iväg på två den här veckan:)
    Verkligen snygg grind!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Den porten var virkelig flott. Den er nok et restaureringsprosjekt å få den malt, men den var jo vakker sånn den var også.
    Nydelig rose du har tatt bilde av. Den skulle jeg likt å vite navnet på :-)
    Ha en fin lørdag!

    SvaraRadera
  4. Just att få träffa och besöka andras trädgårdar ger en så mycket ny inspiration och en stor energikick till ens egna.Underbar veranda hon har.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  5. Snyggt räcke, kul att besöka andra.

    SvaraRadera
  6. Åh, vilken härlig trädgård det verkar vara! Räcket var ju bara sååå makalöst! tack för att vi fick -följa med'! Ha det gott! :) Mia

    SvaraRadera
  7. Åh... dessa möten! Vilken vacker trädgård och att få se den med andra ögon är alltid skoj =) Själv var jag på Romeleåsen och beskådade en vacker oas och träffade bloggvänner i onsdags. Jag stängde butiken enkom för detta - då är man nördig "hahaha" Men så är det, trädgårdsvännerna är de bästa / kram gittan

    SvaraRadera
  8. Vilken fin trädgård dom har. Vilken altan och vilka sköna möbler att koppla av i. Gillar köksträdgården väldigt mycket.

    SvaraRadera
  9. Alltid inspirerende å besøke andres hager også pga den hyggelige hagepraten som følger med. Jeg får ikke nok av hage (til andres forundring).

    SvaraRadera
  10. Hei!
    Tusen takk for koselige ord på bloggen min. Alltid hyggelig med nye lesere!

    Fantastisk flott hage du har vært på besøk i. Koselig med hageturer til gode venner!

    Ha en fin lørdag! Klem

    SvaraRadera
  11. Det där var en riktigt snygg smidesgrind! Men jag håller med dig om det rostiga- det känns lite kluvet. I de flesta (välvårdade) trädgårdar ser det helt supersnyggt ut, vilket det inte gör hemma hos mig. Möjligen för att resten av min trädgård också är lite rufsig. Det rostiga behöver nog matchas mot välklippta häckar och gräsmattor för att bli bra.

    SvaraRadera
  12. Skønt med et havetræf i endnu en skøn have.....og inspiration at hente med hjem - og ja det gelænder er da et kunstværk i sig selv - tænk hvor mange timer det må have taget at lave.

    Knus Dorhte

    SvaraRadera
  13. Du kan vara lugn när det gäller staketet Ruben! Det kommer att flytta ihop med det nya orangeriet och målas i vitt så småningom :)

    Tack för besöket!!

    SvaraRadera
  14. Visst är det fantastiskt att titta in i andras trädgårdar och utbyta erfarenheter och få nya idéer. Jag hade själv en liten trädgårdsvisning i veckan och det var absolut något av det roligaste jag gjort. Även om det är pirrigt så blir dt nog en anmälan till Tusen trädgårdar nästa säsong.
    Må så gott Ruben önskar Eva

    SvaraRadera
  15. Tack för rundturen. Alltid lika kul att se lite överblicksbilder från någon annanstans. Och vilken rolig pallkrageodlarvariant de hade!

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig trädgård! Låter så mysigt att kunna gå omkring och upptäcka i flera timmar, min trädgård är mer något man går runt i på två minuter.

    Ha det bra,
    Jenny

    SvaraRadera
  17. Idag har även jag gjort ett härligt trädgårdsbesök, och jag måste säga...vad det ger mycket! Det måste definitivt bli fler. Så mycket glädje och inspiration :). Ha det fint! //Marie

    SvaraRadera
  18. Det är inte machete som behövs på balkongen utan det behövs nog motorsåg! Tack för ett trevligt initiativ till att komma till oss!

    //Stefan

    SvaraRadera
  19. Hej Ruben,
    alltid lika spännande att besöka en ny trädgård, bilder ger inte rättvisa. Apropå din fråga om en larv på din ros, svar vet ej, skadedjuren är ju vanligast i början av säsongen på fräsch tillväxt, kanske hittar du något matnyttigt här på Rosensällskapets hemsida: http://svenskros.se/skadedjur.
    'Empress Joséphine' är härdig i zon 6, med andra ord synnerligen lättodlad, har inte världens finaste växtsätt men det förlåter jag den. Kan behöva stöd och kan användas som låg klätterros.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  20. Oj så lummigt och fint. Järnsmidet var verkligen fantastiskt. Tack för titten på bilderna!

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig trädgård! Här sprang våra 14 gäster genom trädgården igår på en kvart!! :-(
    Men OK, det var bara två av dom som är trädgårdsnördar, men åndå..... Dom gick inte ens upp på altanen och tittade trots att jag uppmanade dom till det. :-( :-(
    Men annars hade vi jättekul på "kasta korv och grilla pil-dagen", men det var FRUKTANSVÄRT varmt. Idag är det betydligt skönare!

    SvaraRadera
  22. Vilken härlig trädgård ! Och en ljuvlig altan, en sån skulle man ha ! Njöt av de härliga pelargonbilderna i tidigare inlägg. Ha det gott
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  23. Kul att hälsa på i Sanda Cottage genom din kamera. Tack för titten! Och jag håller med dig, järnräcket är makalöst vackert. Fast jag skulle måla det i linoljefärg, som tar upp någon kulär. Den måste ju inte vara svart. Men färg ... ja! :-D

    SvaraRadera