fredag 13 juli 2012

Beas vallmo blommar!

Efter att jag hade sett och beundrat Beatrices vallmon på hennes blogg Daggdroppen,   fick jag ett litet brev på posten med fröer. Nu blommar denna ståtliga vallmo så vackert! Det är en Fjädervallmo, Papaver laciniatum 'Lilac Pompom' (hoppas det blev rätt). Tycker det är väldigt trevligt att få fröer och vill gärna visa, att de inte bara blev liggande i byrålådan. Titta gärna in hos Beatrice, och beundra hennes fantastiska vävnad som hon gjort med växter. Bör inte missas!

Fjädervallmo, Papaver laciniatum 'Lilac Pompom' 

19 kommentarer:

  1. Åhh... det var trevligt att knäppa på datorn och det första jag läser idag är: Beas...
    Den verkar ha fått flera fjädrar i blomman ;)
    kanske beror det på den goda jordmånen och de gröna fingrarna.
    Ha en bra dag! /Bea

    SvaraRadera
  2. Att få frön och sticklingar är något av det bästa som finns. Plantorna får liksom en egen historia då. Denna vallmon var ju underbart vacker!!!

    SvaraRadera
  3. Nydelig valmue, ja! Jeg har også sådd den, men mine har ikke blomstret enda. Håper at de blir like fine som dine :-)
    Koselig med frø som en har fått av venner.

    SvaraRadera
  4. Alltid kul när växterna har en historia. Vallmon var väldigt fin! Och bilderna på purpurklätten som jag inte varit särskilt förtjust i tidigare...nu måste jag bara skaffa dom till nästa år...om jag hinner få till några rabatter förstås. Fast hösten är lång;)
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Åhhh så fin den var! Härligt att få fröer så där!
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  6. Veldig fin. Trivelig med en historie til plantene.

    SvaraRadera
  7. oj oj Ruben......den ligner næsten en frynset pæon :0)

    knus Dorthe

    SvaraRadera
  8. Jaså du genomskådade mig Ruben? :-)

    Vad finns det mer att ta till... Kungliga skandaler, flodkatastrofer, terrorristattacker och flygplansolyckor tror jag alla är kioskvältare. Men terror har jag ju skrivit en hel del om redan i form av sork, och vattenkatastroferna lämnar jag åt småland. Det återstår en kunglig skandal då, för en flygplansolycka i trädgården tror jag blir svårarrangerad. ;-)

    Fast det är klart, jag har ju en trevlig liten anekdot om när en luftballong kraschade i vår nyanlagda sparrissäng... :-)

    SvaraRadera
  9. Hmm... vad är det egentligen för Cosmos du har som är lägre än vallmon...?

    SvaraRadera
  10. Flott valmue, fin sammen med Cosmosen. Ekstra koselig at du lykkes så bra med frø du har fått.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  11. Okey, jag lägger rost på minnet. :-)

    Här mullrar det på avstånd och är mörkt som i graven, men inget regn än. (Men det kommer, det kommer... )

    SvaraRadera
  12. Den var verkligen superfin, Ruben! Förstår att du är nöjd! Tor var här på besök för en stund sedan, men har tydligen dragit vidare nu! Vi fick en härlig skur i vart fall! Ha det gott i helgen! :) Mia

    SvaraRadera
  13. Hej Ruben!
    Er du glad for valmuer i det hele taget?
    Om nogle uger, når de modner, har jeg en del frø af 'Peony Black' og 'Lauren's Grape' - begge p. somniferum, som bliver meget beundret i min have. Fordi jeg næsten dagligt glæder mig over din meget fine og inspirerende blog , vil jeg gerne takke med nogle frø, hvis du altså er interesseret.
    Desværre har jeg ikke selv en haveblog med billeder, så du kan se, hvordan de ser ud (hvis du ikke allerede kender dem); men de er jo nemme at google frem på skærmen.
    Tak for mange fine billeder og (undertiden underfundige) tekster
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  14. Vallmo är verkligen fina
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  15. Fluffig vallmo och ytterligare en läcker färgkombo!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Vilken skönhet ! Tittade in och beundrade den vackra vävnaden också, fin inspiration :-) Ha det gott !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvaraRadera
  17. Det är extra kul med fådda växter..och fröer.
    Ha det bra :)

    SvaraRadera
  18. Jättefin vallmo, fint med rosenskäran, och jag är fortfarande avis på din lyckade sådd, du har verkligen gröna fingrar! Mina vallmosådder fungerar inte, de jag sådde i början av juni, är fortfarande mycket små, tror det beror på kall, blöt jord, här regnar det ju konstant!! T.o.m säkra kort som luktärter står helt still i tillväxten! och så dessa sniglar..... har precis varit ute och plockat en påse (jag ids inte döda dem själv).
    Ha en bra dag :)

    SvaraRadera