fredag 22 juli 2011

Myntor

Den här myntan, Agastache aurantiaca 'Apricot sprite', har jag odlat i många år. Från frö, så klart! Men, det har faktiskt hänt att den har klarat vissa vintrar och kommit igen året därpå. Det jag gillar allra mest är att gnugga bladen litet och njuta av den härliga doften. Lite marig tycker jag nog den är att dra upp från frö, men i år gick det förvånansvärt bra. Den blir cirka 30-35 cm hög och det var tänkt att den skulle framträda lite bättre genom den vita Orlayan, men det blev inte riktigt så ... Och jag hade mina aningar, därför ...

Agastache aurantiaca.

... köpte jag frön av Agastache rupestris (Sunset Hyssop), som skall vara lite högre. 50-60 cm, tror jag utlovades, men det håller inte riktigt, om den inte växer till sig 15 cm eller så. Den var mycket lätt att dra fram från frö och som synes en lite rödare färg.

Agastache rupestris.

7 kommentarer:

  1. ...att jag gillar den där aprikos-orange färgen. Den ser lite genomskinlig ut också, läckert!
    Idag gräver jag, 2 x 2 m, och jag har hunnit 1/3. Det är strålande sol och 27 grader, så man får gå in en gång i halvtimmen och vila och svalka sig. Man är ju tyvärr inte 25 längre.....

    SvaraRadera
  2. Snyggt Ruben! Agastache är ett sådant trevligt släkte som jag tyvärr inte har i min trädgård. Jag vet att jag köpt frö från STA men jag "vetehumhum" vart de tagit vägen.

    Ha det gott / Tyra

    SvaraRadera
  3. är inte så duktig som du, men det jag kan säga är att de är fina, särskilt den sista. Kram J

    SvaraRadera
  4. Jag blir mest intresserad av den tjusiga vita Orlayan, är den perenn?
    /Undrar Katarina

    SvaraRadera
  5. De nyanserna är så härliga tycker jag. Den sista du visar är ju strået vassare...jättefin helt enkelt!

    Ha det bra, Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  6. Vilka jättefina färger det är på agastachen!!! Det är så snyggt med röd-orange-rosa toner tillsammans så där.
    Mycket läcker.......

    Kram
    Charlotte

    SvaraRadera
  7. jag vill ha en mynta...... min försvann

    SvaraRadera