torsdag 3 februari 2011

Lumina Solis

Nästa tematrädgård från utställningen Trädgården och Konsthantverket, som visades på Rosendals Trädgårdar under Kulturhuvudstadsåret 98, hade namet Lumina Solis, solens ljus. Den var skapad av landskapsarkitektstuderande Mathias Ahlgren och Ebba Karlsson samt konststuderande Elsa Arvidsson och Frida Runnqvist vid Glas och Keramik på Konstfack. Men, detta gick av stapeln för över tio år sedan, så vid det här laget är de nog färdiga med sina utbildningar! ;-)

"Glasen skulle beskriva ljuset 
- fånga, spegla, bryta och filtrera.
Skivorna utgjorde referens för solens
och betraktarens rörelse".

I denna trädgård är det de svenska saltstänkta och ljusflödande sandstränderna man återskapat. Glasskivorna gav en ljus över trädgården, som gjorde den helt oemotståndlig. Jag skulle vilja ha sett dem under den tidiga våren, när morgonfrosten ritade fantasifulla mönster på glasen. Glasskivorna tillsammans med stenarna skapade en rejäl drivhuseffekt.
Om man tittar noga, ser man klasskivorna i mitten av bilden, samt till vänster mot himlen. De står helt fria utan ram, djupt förankrade i marken. Bilden är klickbar.


"I växtkompositionen inspirerades vi
av havsstrandens karga, silverglänsande
och pinade flora".

Växtmaterialet bestod av torktåliga växter och var komponerade så att det hela skulle se så naturligt ut som möjligt.  Vilsekommen  trift och silverhavre gav avvikande accenter. För övrigt ses timjan, malört, veronika. vädd, röllika, taklök mm.

Skanör-sand och kalksten från Gotland. Bland stenarna var "stenar" gjutna i porslin placerade. Dessa hade nergrävda ljuspunkter i botten och gav ett magiskt sken under skymningstid. Bilden är klickbar.

(Citatet är hämtat ur boken Trädgårdsmöten på Rosendal).

11 kommentarer:

  1. Ojojoj, där skulle man ha varit med! Det måste ha varit rent magiskt på kvällen med ljuset! Tänk så fint att göra an strandkomp. i sin trädgård! Jag blir faktist rigtigt sugen på idéen själv!

    Ha det gott! kram H.

    SvaraRadera
  2. Stranden var ju läcker. Risken är väl att sanden blåser bort över övriga trädgården. Glaset får mig att tänka på fåglarna. Snyggt är det men jag är rädd att fåglarna flyger emot. Och inte minst våra underbara fjärilar.Blev lite negativt men ha det gott ändå.Det är ju inte din trädgård. Anita

    SvaraRadera
  3. Fint, även om jag också tänker på stackars fåglar som kanske slår sig i glasen. Ovanligt med så mycket gult i färgskalan, jag har fått för mig att i det inte är så vanligt i Sverige, utan att folk mest tycker om vitt, vitt, vitt, och sedan kanske blått och dovt rosa och silver... Soliga hälsningar, för en gångs skull, från Seattle, Liisa.

    SvaraRadera
  4. Det där såg riktigt intressant ut. Man känner nästan värmen slå emot en genom skärmen. Kul med mycket gult. :)
    //Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga färger....men glaset...visserligen spännande men hör nog inte hemma i en liten trädgård...
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  6. Hej Ruben!
    Jag har redan sakt det men jag säger det igen.
    Varför var jag inte trädgårdsintresserad på den tiden?
    Vilken tur att du hade både kamera och att du kan skriva så fint om det.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  7. Hej Ruben!
    1998 var året då mina föräldrar dog med sju veckors mellanrum. Göteborgsbranden då 65 unga människor miste livet - en av dessa var en av mina elever. Vår kära familjevän dog på sin 50årsdag. Ett sorgens år.
    Då går det mesta i övrigt förbi som något oviktigt. Jag var mindre eller mer svartklädd det året...
    Ditt jättefina reportage,visar att det hände faktiskt andra saker samtidig - betydligt mer livsbejakande och som du återger helt underbart.
    Jag är svag för seglar/glas i trädgården. Speglarna kan jag placera så att fåglarna inte kolliderar med dem, men glas?
    De tilltalar mig mycket. Dock skulle jag aldrig våga ha sådana i trädgården p g a att djur/fåglar kan skada sig. Glas måste man ju placera öppet annars är det ju ingen större vits med dem, men jag gillade det verkligen.
    Jätteroligt när du ger oss en tillbakablick!/Anja

    SvaraRadera
  8. Elegant!
    Men jag kan se att det borde ha upplevts "live" ljuset i glasen bar under en dag måste ge olika trädgårdsupplevelser av en och egentligen samma trädgård.
    ha det fint/Sophia

    SvaraRadera
  9. Mycket tilltalande, framför allt färgmässigt - tycker jag!

    SvaraRadera
  10. Tjusigt, det ser ut som... en trädgård jag besökte i England, Lady Farm, massa prädieväxter och gräs..

    SvaraRadera
  11. Det här gillade jag. Makalöst vackert. Färgerna och formerna ihop med sanden och stenarna. Jättesnyggt!

    SvaraRadera