onsdag 3 juni 2009

Waldmeister-Bowle - ett hett tips!

Myskmadran har man använt i Tyskland ända sedan 1500-talet till att krydda vinet med. Det kallas då Maitrank, Maiwein, eller Waldmeister-Bowle och smakar förstås förträffligt. Grundreceptet består av 2( ! ) flaskor Rhen- eller Moselvin samt en bukett Myskmadra, utan blommor. I en halvtimme ska Myskmadran dra i vinet, gärna på en sval plats. Sedan tar man bort den och häller i lite socker om så önskas och spetsar med mineralvatten. Vill man riktigt lyxa till det hela kan man ha i lite sekt/mousserande vin i stället. Andra, kanske ännu bättre tips finns på bloggen Arboarkticum.

Myskmadra i min ägandes trädgård. Jag kommer naturligtvis att testa receptet, får jag huvudvärk på kuppen så är det iallafall skönt att veta, att detta skedde i vetenskapens tjänst!

Myskmadra innehåller ett ämne som heter Cumarin och är giftigt i större mängder, därför bör man inte använda mer än 3 gram per liter och inte låta stjälkarnas ändar komma i beröring med vinet. För höga mängder av Myskmadra kan förorsaka huvudvärk, och då tänker jag inte i första hand på baksmälla! Nu ska ingen bli förskräckt, så farligt är det nog inte. Myskmadran lär vara bra för både hjärta och njure, inflammationshämmande, smärtstillande och allt möjligt! Vill du veta mer hittar du det HÄR!

Eget test med Myskmadran direkt i glaset. Dess vetenskapliga värde torde vara omstritt. Vad en halvtimme kan vara lång ibland!

Och så till slut en liten dikt.

Es blüht im Wald ein zierlich Kraut,
Das mögen wohl wir leiden!
Kein andres ist uns so vertraut
Im Feld und auf der Heiden.
Es füllt die Luft Waldmeisterduft
Gewürzig und bescheiden.

Och ni som inte förstår tyska ska inte vara ledsna för det!

UPPDATERING (en halvitmme efteråt ....) Jag kan intyga, att det smakade förträffligt! Och ännu så länge - ingen huvudvärk! Tror jag gör mig ett glas till! ;:-)

36 kommentarer:

  1. Men inte ska man offra sin egen hälsa för vetenskapliga expriment. Jag hade gått till bolaget;-)

    SvaraRadera
  2. Men vanurå – mitt på blanka förmiddagen?!

    Sicket lättsinne!

    Tror ändå på att ha med blommor i bålen. Varför ska man annars vänta med att dricka majvin tills myskan blommar?

    SvaraRadera
  3. Haha, ja, "cheers" da, val smakat!

    (engelskt tangentbord, sorry)

    SvaraRadera
  4. Nu blir det till att skaffa några plantor!
    Nu vet man ju att det funkar, det är alltid bra när man slipper vara försökskanin själv.....
    Tat lugnt med drycken, och må så gott!

    SvaraRadera
  5. Uppiggande läsning. Tack!
    Hoppas dagen fortsätter utan huvudvärk, min gör sig påmind. Tyvärr har jag ingen myskmadra.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  6. Vilket underbart tips, bra att du uppdaterade så vi kan sätta igång. Jag måste bara vänta lite tills myskmadran slår ut här uppe, ser ut att kunna bli till helgen. Så passande!

    Trevlig helg, ja om någon dag...
    Ingela

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Aj! Aj! Frestande! Idag är det många som bloggar om just alkohol;))! Abstinens;))? /Anja

    SvaraRadera
  9. Spännande...tror att jag river åt mig en knippa när jag åker hem från parken på fredag....

    SvaraRadera
  10. Skål! Myskmandra har jag ingen men gott om vin i källaren. Får kanske ta mig ett glas jag med ;D

    SvaraRadera
  11. Tack Ruben, för recept, historia och dikt, så trevligt. Mina tyska vänner brukar nicka igenkännande åt myskmadran och påtala sin majbål. Varför det blir en kal fläck i mitten vet jag inte, men har upplevt att min myskmadra inte bara sprider sig utan kan även flytta åt olika håll.

    SvaraRadera
  12. Låter inte helt giftfritt. Jag föredrar nog ett gott glass rött.Kram Anita

    SvaraRadera
  13. Det har jag inte testat,
    gräsänka ett par dagar, så det får vänta..

    SvaraRadera
  14. Jag har massor av vit myskmadra - nu kommer den till använding förstår jag.
    Men jag skall nog vara lite försiktig och inte ta hela kvadratmetern på en gång.

    En härlig dikt som är värd att läsa,
    http://thanksfor2day.blogspot.com/2009/06/garden-bloggers-muse-day-june-1-2009.html,
    Jane med bloggen - Thank you for 2 day

    Skål,
    MB

    SvaraRadera
  15. Lever du? Bra! Jag älskar myskmadrans doft. Den som är som doftgräset, som det gräs som indianerna samlar, torkar och använder som renande och initierande rök. Jag har den som torkad doft bland lakanen. Kanske ska jag istället dricka den då. Men vitt vin? Undrar hur det smakar i rött?

    SvaraRadera
  16. Hej Ruben!
    Myskmadra har jag i mitt woodland, Man kanske skulle testa ditt recept. Men först måste jag gå ut och lukta på den, har inte känt att den doftar. Dofter kanske blåser bort i dessa starka vindar *ler*. Eller också så är jag berusad av syrendoft!
    Visst är det tråkigt att det är så lite allium, jag trodde att jag gjort nåt fel, men då var jag inte ensam om "fenomenet". Får väl hoppas de repar sig till nästa år!
    /Anette

    SvaraRadera
  17. Sabla Ruben:
    Nu lockar du ut mig på galenskaper!
    Måste testa, fast jag nästan inte dricker vin.
    Jag gör små kransar av myskmadran , i storlek, skall passa i handflatan.
    Lägger sedan de små kransarna i linneförrådet, där de doftar mysk till nästa år.
    Nu provar jag Maj-vin! Får väl se om jag dyker upp igen i Bloggen.

    SvaraRadera
  18. Jag håller med Maud,sablans Ruben!
    Men... I'll try anything once, det låter faktiskt spännande.

    Tack för länken, den passade mej finfint!

    mvh Tyra

    SvaraRadera
  19. Hoppsan! Nej, det där vågar jag nog inte testa, även om det låter smarrigt. Känner doften av myskmadra när jag kommer hem på dagarna, har den som marktäckare i min "välkomstplantering"...

    SvaraRadera
  20. Ruben ,ta det nu försiktigt med drycken..

    SvaraRadera
  21. Woodruff wine how divine... I guess one should live dangerously now and then. Love the photo of the glass with the stems floating.

    SvaraRadera
  22. Mycket intressant!
    Själv gillar jag inte vin så ... jag får avstå att prova ditt recept.
    Linda

    SvaraRadera
  23. Allt för vetenskapen! Jag har hört att rikligt med brännässlor på smalbenen är bra för hjärtat- kanske något att prova..? ;-) Ha en god helg!

    SvaraRadera
  24. Se de var ett både bildande och praktiskt användbart inlägg, tack för det!
    Waldmeister Bowle, det låter lite knaggligt att säga på tyska, men det kanske går lättare med en liten majdrink innanför västen.
    Och så fick jag äntligen lära mig att woodruff som förekommer i en massa engelsk litteratur från Shakespeare och framåt, är myskmadra och inget annat!

    SvaraRadera
  25. Så bra att du redan har testat, då vågar man kanske prova själv nu då... =)
    Myskmadra är en mycket trevlig och användbar växt, men att man kunde dricka den var nytt för mig. Tack för info, dikt och bra länk!

    SvaraRadera
  26. Ja, ta det vackert med detta gift. Inte mer än två glas :o) Vackra bilder tog du i alla fall :o)

    Vet inte om jag törs prova.

    Jag gillar dikten. Trots att tyska inte klingar så vackert i mina öron så tycker jag dikten var väldigt fin... snudd på vacker... i mina öron :o)

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  27. Låter spännande tycker jag.

    SvaraRadera
  28. Vad härligt, det var en fin recept... jag hade massor av myskmadra i min trädgård i Sverige, nu har jag dock ingen. Men det går ju att åtgärda, så man kan prova din recept! Skål!

    SvaraRadera
  29. Vad gör man inte för vetenskapen!
    Katarina

    SvaraRadera
  30. Älskar Myskmadra men hade ingen aning om att den hade ett så brett användningsområde! Du är en riktig folkbildare du, Ruben:)Yo

    SvaraRadera
  31. Älskar Myskmadra men hade ingen aning om att den hade ett så brett användningsområde! Du är en riktig folkbildare du, Ruben:)Yo

    SvaraRadera
  32. Roligt med lite örttips! Har myskmadra i massor, men använder den inte till något.....
    Tack för vansinnigt roliga förslag på tillägg till min tokiga skylt! Jag gillar både gratis fika och självplock!!!!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  33. Det där lät ju spännande! Tyvärr ingen myskmadra i rabatten, så jag får väl dricka mitt vin okryddat!

    SvaraRadera
  34. Vad är det för dag idag... tisdag.
    Får man dricka vin då? Lite myskmadra lär det finnas bredvid min vackra feng shui trappa.

    SvaraRadera
  35. Älskar denna växt.
    Kanske skulle prova eftrsom jag har ständig infalmmation i min arm.
    Tack för tipset.
    ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  36. Hm, jag som dricker vatten med myskmadra varje dag, dels för att det är vackert, men också för att det är gott! Och för att em blir lite roligare av sig självt! ;D

    SvaraRadera