måndag 22 juni 2009

Fjärilar

Läste att man lyckats återinföra Stor Blåvinge, Maculinea arion i England med hjälp av fjärilsägg och larver från Öland. Fascinerande att läsa om fjärilens livscykel. Hittade en bra artikel HÄR!

Detta är inte blåvingen i artikeln, utan en annan blåvinge, troligen Plebejus argus, eller Ljungblåvinge, som jag fotade i fjol.

Men här kommer en nykomling i mitt fjärilsgalleri, en Aurorafjäril, Anthocaris cardamines som jag lyckades föreviga i helgen. Det är en hona. Har flera gånger jagat hanen, men förgäves. Han har ett gult fält ytterst på framvingarnas spetsar.

Aurorafjäril, Anthocaris cardamines. Fantastisk vacker teckning på vingarnas undersida!

Vingarnas ovansida är kanske inte så uppseendeväckande vacker.

Här har vi en annan gynnare, nämligen Stor Ängssmygare, Ochlodes venata. Den vanligaste tjockhuvudfjärilen i Sverige. Vad som menas med "tjockhuvud" vet jag inte, men det är säkert inget negativt även om man skulle kunna tro det.

Stor Ängssmygare, Ochlodes venata. Ganska så beskedlig och satt snällt kvar och hade inget emot att fotas.

Här blåser övervingen upp en aning, så man kan se undervingens teckning.


9 kommentarer:

  1. Vad det är härligt med många fjärilar. Här verkar som om det har blivit färre fjärilar men antalet humlor har ökat, det surrar överallt.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Vilka underbara fjärilsbilder. Du är verkligen en duktig fotograf. Jag vet, man måste vara otroligt snabb: Satt i trädgården i torsdags och såg, för första gången i mitt liv, en Makaonfjäril som landade, tungt flaxande, på floxen. Skrek o visslade för att få någon att komma med kameran, men redan innan signalen nått fram var den borta. Men så vansinnigt vacker den är. Det är de alla förstås, men den här...

    SvaraRadera
  3. Jag har sagt det förut, men det tål att sägas igen.. dina fjärlisbilder gör mig mållös!!Dessutom gör du mig intresserad av att lära sig mer om våra vackra vänner fjärilarna. Fler fjärilsväxter skall planteras hos mig i allafall.......

    SvaraRadera
  4. Beautiful shots of the skipper and that lovely blueish butterfly! Very nice with the blue on the dark blue of Aconitum... monkshood. Stunning!

    SvaraRadera
  5. Du tar helt fantastiska fjärilsbilder. Hur kan du vara redo med kameran hela tiden? Eller ber du dem posera åt dig? =) Blåvingen var ju särskilt lyckad med den blå bakgrunden...
    /Helen

    SvaraRadera
  6. Ah! Vilka ljuvliga fjärilar! Bilderna är suveräna som vanligt!!
    /Ronja :)

    SvaraRadera
  7. Mycket vackert fångar du med din kamera.

    SvaraRadera
  8. Har det inte varit väldigt lite fjärilar i år?

    SvaraRadera
  9. Oj. Vad intressant. Vad roligt att du lyckats fånga dem på bild. Härliga varelser de där!!

    SvaraRadera