måndag 20 april 2009

Nu blommar träden!

Idag tänkte jag visa några blombilder på några av våra träd som blommar nu. Först ut är Sälg, Salix caprea. Det är hanblommor vi ser här, de är gula till skillnad från honblommorna som är gröna. Sälgen är tvåbyggare, det vill säga det finns hanträd och honträd.

På bilden nedan ser vi Alm, Ulmus glabra (egentligen Skogsalm) med sina blommor. Almens blommor är protogyna, dvs hondelen blommar först medan handelen inte är aktiv, därmed minskar risken för självbefruktning.


Lärk, Larix decidua, med honblommor som nästan ser ut som en röd ananas, längs till höger ser vi hanblomman som ser ut som en hängande kotte.

Och sist kommer Hassel, Corylus avellana. Hanblommorna känner vi ju igen som gula långa hängen. Men på bilderna ser vi honblommorna som är ganska så små. På översta bilden på väg att slå ut och på den nedre bilden helt utslagen.



För den som vill fördjupa sig i träd kan jag rekommendera denna LÄNK!

26 kommentarer:

  1. Nu känns det verkligen att det är vår! Fina bilder.

    SvaraRadera
  2. Jag får nog titta närmare på trädens blommor. Otroligt fina.
    Här dröjer det nog ett tag till.

    Ha en fortsatt fin dag

    Gunilla

    SvaraRadera
  3. TACK - jag visste inte vad det var jag fotade härromdagen en ALM, tack och så måste jag bara ut och leta lite lärk den är ju helt ljuvlig.

    Och fjärilaran du fotade, vackra sorligt att dom håller på att minska i antal.
    Vad heter den mörka med vit kant?
    Det var den jag fångade för en vecka sedan.


    Kram till dg och hoppas du tinnat upp från de minus tre graderna i natt.
    Måste ner och se om här varit minus - sov länge för jag hostade hela natten, så när jag väl somnade behövde jag verkligen sova.
    Önskar dig en fin dag,
    /MB

    SvaraRadera
  4. Härligaträdknoppar – lärk och alm ser ju rent av exotiska ut i sina spännande former.

    Läste också omn fjärilar – visst är de underbara, och så många färgställningar de finns i. Vårens första fjäril är en sån där syn som fortfarande får det att spritta inuti, precis som när man var barn!

    SvaraRadera
  5. Fina bilder,
    jag är barnsligt förtjust i videkissar.

    SvaraRadera
  6. Helt underbara bilder på de olika trädblommorna. Almen var ju helt suverän. Har ni ingen almsjuka norröver. Anita

    SvaraRadera
  7. Vad kul att se trädens blommor så fint fotograferade. Att Almen hade så fantastiska blommor, hade jag ingen aning om :)
    Tjingeling
    Monica

    SvaraRadera
  8. Lärkträdens blommor har jag inte tittat närmare på, de är ju utsökt vackra, måste gå via en park i morgon och ta en titt! Tack för bilderna!

    SvaraRadera
  9. Vilka vackra bilder, finns inte blommande träd här inte ens en knopp, men våren närmar sig..ha det gott.

    SvaraRadera
  10. Tänk att jag inte lagt märke till lärk-trädets kottblommor förrän du visar bild på dessa små juveler, trots att de växer i mängder på grannens tomt :)
    Almens blommor var ju otroligt fina i färgen. Vackra bilder.
    Trevlig kväll! /Bea

    SvaraRadera
  11. Tack för lektionen,alltid lär man sig något. Mycket vackra bilder...
    Ha det bra
    Carina

    SvaraRadera
  12. Man säger ju att "man inte ser skogen för alla träd", men snarare är det så att man inte ser de vackra blommorna på träden. Tack för de fina bilderna!
    /Helen

    SvaraRadera
  13. Visst är det kul att det finns män och kvinnor även i växternas värld! Lärkkottarna är snyggast enligt mig.
    Eva

    SvaraRadera
  14. Men så kul.. de där små honblommorna på lärken såg jag för första gången i går i stugan hos föräldrarna.. =). De är ju hur söta som helst nu ska jag titta efter hannarna, de såg jag inte ens men de var ju så små o oansenliga.. *ler*.. Ha det gott och jag ska kika in på länken.. Monica

    SvaraRadera
  15. Att trädens blommor kan vara så vackra, visar du väldigt bra med dina bilder. Videkissarna påminner mig om min barndom, mycket känslor blir det.

    SvaraRadera
  16. Intressant det där med han/honträd. Vi har två rejäla träd av sälg på tomten som blommar för fullt. Efter att ha läst ditt inlägg tror jag att vi har två hannar :o) Hur är det med kastanjen? Skall följa din trädlänk så kanske jag får reda på det :o)

    SvaraRadera
  17. Jamen vad bra, nu lärde jag mig två nya saker. Att hansälg är gul och honsälg grön. Nu vet jag också att det är alm som jag gått och funderat så över.Dom jag sett är inte riktigt så färggranna, men det måste ändå vara samma.

    SvaraRadera
  18. I eftermiddag måste jag ut och titta på hasseln. Vi har mycket hassel här så några blommor måste det finnas. Bladen på hasseln håller på att slå ut. Sitter just nu på SU så därför blir skogsturen i eftermiddag.
    Underbara bilder. Härligt med vår.
    Läste om fjärilarna. Det är tråkigt om de försvinner. På våra slåtterängar finns massor av blommor men det är klart att vi måste skörda höet i tid annars blir gräset för gammalt och näringen för dålig.
    Underbara bilder på fjärilar.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  19. Åhej-det e ju full fart på dina träd också-ljuvliga bilder-ljuvligt att följa...Maria...

    SvaraRadera
  20. Vilka härliga trädbilder, och skoj att se att det finns både hanträd och honträd!
    Måste nog ut och kolla efter almens och hasselns blommor!

    /Caroline

    SvaraRadera
  21. Så fint Ruben, jag såg hasselblommorna för första gången för en vecka sedan de hade gått mej alldeles förbi tidigare...men de är riktigt söta. Dina dilder är fantastiska speciellt läcker tycker jag lärken är. Fint inlägg och tack för länken.

    Tyra

    SvaraRadera
  22. Läckert med en nära titt även på våra "vardagsträd"
    /Janne

    SvaraRadera
  23. Almen, var vacker den är. Hassel och lärk är faviriter även här. Lärken är fantastisk hä på våren med sin ljusa grönska.

    Ingela

    SvaraRadera
  24. Vackert och lärorikt! Kul att få lära sig lite mer om våra träd och inte blir det sämre när texten illustreras med fina bilder.

    SvaraRadera
  25. Så vackra bilder! Speciellt hasseln, jätteläcker! Vill du dela med dig mer av vad som händer i din trädgård så är du välkommen att vara med i min utmaning "Veckans höjdare" i maj.
    Titta gärna in till mig och läs mer! Ha det bra! jenny

    SvaraRadera
  26. Vilka sagolikt vackra bilder du visar! Almens blommor har jag aldrig sett tidigare, vilka konstverk!

    SvaraRadera