fredag 6 mars 2009

Empirens blommor



I brist på vårblommor tänkte jag passa på att visa några andra blommor - i guldförgylld brons dessutom! Det är blommor från empiretiden och på den översta bilden tronar något som ser lite palmettliknande ut högst upp. Just palmetten är nog den mest utmärkande dekorationsdetaljen från denna tid. Den är monterad på basen av ett bord i det då populära materialet mahogny. Under palmbladen ser man en korg med olika frukter, en ananas i mitten, tror jag, och kanske vindruvor längst ut i kanterna.






Här ovan har vi lite mer blommor. Den till vänster är visst inspirerad av en segerkrans, Napoleons? Och till höger några pioner, skulle jag tro. Det borde väl ha varit rosor, tycker man, för Kejsarinnan Joséphine var ju en stor älskare av denna blomma. Men jag är inte helt säker på att dessa är 100 procent empire. Köpte dem i ett svagt ögonblick för att de var så vackra, därefter har de bara legat i en låda och skräpat. Bilderna visar för övrigt endast detaljer av någon sorts anordning för gardinomtag.

13 kommentarer:

  1. God eftermiddag käre Ruben, härligt med lite brackigt guld. Empire eller inte så är det underbart vackra. Empire i små doser är fantastiskt. Kul att se lite andra former av blooms.

    Ha en finfin helg!

    Tyra

    SvaraRadera
  2. Fina "blommor" i guld! jag är också lite svag för antika saker.

    mvh, Anja

    SvaraRadera
  3. Hördu! Använd dina gardinomtag, de är oerhört vackra som uppsatta! Trevligt med lite omväxling så här vintertid, när blomrabatterna känns lite färglösa!!!Empiren är min favoritstil efter jugenden.

    SvaraRadera
  4. Ja, det var ju ståtliga blommor du visar. Gillar verkligen penstemonen du har i förra inlägget...undrar om jag inte måste införskaffa några sådana till sommaren!? :o)
    Ha det så bra,
    Lydia

    SvaraRadera
  5. Alla blommor är vackra - även de förgyllda...

    SvaraRadera
  6. Underbart med blommor som aldrig vissnar, som tål frost och inte begravs i meterdjup snö!

    SvaraRadera
  7. Vill bara tacka för din kommentar inne hos mig (Har inte sett den förrän nu-varit bortrest).
    Den värmde oerhört, tack snälla.Nu ska jag kika runt hos dig och de fina fotona som glimtade förbi när jag öppnade bloggen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  8. Här i England ser man överallt ananasavbildningar på trädgårdsurnor och järnstaket o s v från Victoriansk tid. Ananasen var av Victorianer och Edwardianer en av de mest exklusiva frukterna (importerades ju med mycket besvär från kolonier långt borta, bara ett fåtal överlevda (skepps)transporten och vkostade förstås sin vikt i silver. Så blev det ett sätt att visa sin sociala höjd genom att ha en i gjutjärn utanför porten...

    SvaraRadera
  9. Då antar jag att dom där gardinerna inte kom upp.
    Fast å andra sidan inga gardiner och du kan titta ut på alla dina fina blommor - men å andra sidan kanske det just nu bra är iskristall blommor att titta på.

    Men då kan vi ju titta in på dina guld/bronsfärgade blommor istället.
    /MB

    SvaraRadera
  10. Du får mig att tänka på farmors väggur i guld som jag slaktade för att se hur den såg ut inuti.
    Den skulle jag vilja haft kvar nu när jag ser dina bilder.
    Kul inlägg må jag säga.
    Här är sippor och irisar bra på gång.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  11. Ruben,
    vad kul att du tyckte om mina tulpan.
    Idag inspirerade du mig jag har har varit runt här hemma och fotat icke levande blommor men de skiner som solen också - som dina.

    /MB

    SvaraRadera
  12. Hade kul åt din kommentar om det sk Trädgårdsprogrammet!

    SvaraRadera
  13. Vackra blommor även om de inte är riktiga.
    Trevlig måndag!

    SvaraRadera